UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE USŁUGI ZWIˇZANE Z ANALIZˇ PRZESŁANEK
PRAWNYCH SKARGI ORAZ PISANIEM SKARG DO TRYBUNAŁU W STRASBURGU
REALIZUJEMY NADAL W RAMACH CENTRUM BIZNESU FCIP
TELEFON KONTAKTOWY 94/3471317
MAIL: prawo@biznes.koszalin.pl
Regionalne Centrum Informacji Europejskiej, obecnie Centrum Biznesu w Koszalinie od samego pocz±tku swojej działalnoci zajmuje się problematyk' zwi'zan' z ochron' praw człowieka. W 2001 r. z uwagi na duże zapotrzebowanie na informację wydali»my bezpłatn' broszurę "Jak pisać skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu" (patrz: dział Publikacje ). Publikacja ta spotkała się z dużym uznaniem »rodowiska prawniczego i otrzymała rekomendację Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" oraz Fundacji Stefana Batorego w ramach programu "Obywatel w s'dzie". Usługi doradcze »wiadczone przez Centrum Biznesu (dawniej RCIE) Koszalin w zakresie problematyki skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka maj' przede wszystkim na celu obja»nienie "krok po kroku" zawiło»ci procedur strasburskich, tak aby każdy potencjalny skarż'cy dokładnie wiedział w jakim terminie należy tak' skargę złożyć, jakie wymogi formalne powinna ona spełniać i przede wszystkim jaki jest przedmiotowy i podmiotowy zakres skargi.
Oferujemy również odpłatne doradztwo prawne obejmuj'ce kompleksowe przygotowanie skargi do ETPC lub przygotowanie uzasadnienia do domniemanego naruszenia praw gwarantowanych Konwencj'. Mamy nadzieję, że zawarte w tym dziale informacje okaż' się przydatnym drogowskazem dla tych wszystkich, którzy maj' zamiar dochodzić ochrony przed Trybunałem w Strasburgu. Zapraszamy do kontaktu z naszym biurem.
Istota Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu
Zanim damy upust naszej "psychologicznej potrzebie
poskarżenia się" do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu warto
zapoznać się z istot' tej międzynarodowej instytucji. W naszym społeczeństwie
Trybunał często mylnie jest traktowany jako remedium na wszelkie mankamenty życia w demokratycznym społeczeństwie: niesprawiedliwo»ć władz, opieszało»ć s'dów i urzędników, niesprawiedliwy wymiar sprawiedliwo»ci itp. Takie postrzeganie Trybunału w Strasburgu jest nie do końca słuszne. Instancja strasburska nie została powołana po to, aby modyfikować rzeczywisto»ć prawn' poszczególnych państw, za każdym razem, gdy obywatel nie akceptuje jej. To państwa w pierwszej kolejno»ci maj' chronić prawa obywateli, Trybunał w Strasburgu jest ostateczno»ci'. Często również podejmuj'c decyzję o napisaniu skargi do Trybunału zapominamy o tym, że stoi on na straży praw gwarantowanych jedynie Europejsk' Konwencj' Praw Człowieka i Podstawowych Wolno»ci. Zatem staje się wła»ciwy do rozpatrzenia skargi, tylko w sytuacjach naruszenia przez państwo praw gwarantowanych obywatelom Europejsk' Konwencj' Praw Człowieka i
Podstawowych Wolno»ci.
Struktura i znaczenie Europejskiej Konwencji Praw
Człowieka
Europejska Konwencja Praw Człowieka, to traktat
międzynarodowy, który wszedł w życie w 1953 r i ma on niew'tpliwie charakter
bezprecedensowy. Okre»la on niezbywalne prawa i wolno»ci, na które każdy z nas
może się powołać oraz zobowi'zuje państwa do ich przestrzegania w stosunku do
każdej osoby podlegaj'cej ich jurysdykcji. Co więcej, Konwencja ustanawia
międzynarodowy system ochrony praw człowieka. Państwa, a także osoby
indywidualne, bez względu na ich obywatelstwo, mog' wnosić skargi do instytucji
w Strasburgu, je»li zarzucaj' państwu będ'cemu stron' Konwencji naruszenie
zagwarantowanych w niej praw. T' instancj' jest oczywi»cie Europejski Trybunał
Praw Człowieka, którego obligatoryjna jurysdykcja rozci'ga się z urzędu na
wszystkie państwa będ'ce stronami Konwencji.
Podstawowe prawa i wolno»ci objęte
s' przepisami rozdziału pierwszego Konwencji:
-
prawo do życia (art.
2),
-
zakaz
stosowania tortur i innego poniżaj'cego karania i traktowania (art. 3.),
-
zakaz
niewolnictwa, poddaństwa i pracy przymusowej (art.4),
-
prawo do
wolno»ci i bezpieczeństwa osobistego (art. 5),
-
prawo do
sprawiedliwego i rzetelnego procesu (art. 6),
-
gwarancja
nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege (art.7),
-
prawo do
prywatno»ci (art.8),
-
wolno»ć my»li,
sumienia i wyznania (art. 9),
-
wolno»ć
ekspresji (art. 10),
-
wolno»ć
zwi'zkowa (art. 11),
-
prawo do
małżeństwa (art. 12),
-
prawo do
skutecznych »rodków odwoławczych (art. 13), co jest o tyle istotne, że droga
dochodzenia swoich praw rozpoczyna się na gruncie prawa krajowego a wyczerpanie
»rodków prawa wewnętrznego jest warunkiem uruchomienia procedury Konwencji,
-
zakaz wszelkiej
dyskryminacji (art. 14), przy czym przepis ten pełni jedynie funkcję pomocnicz'
w tym znaczeniu, iż jego naruszenie może nast'pić tylko w powi'zaniu z
pogwałceniem innego prawa, gwarantowanego Konwencj' - zatem art. 14 nie zawiera
ogólnego zakazu dyskryminacji,
-
możliwo»ć derogowania
zobowi'zań konwencyjnych (art. 15).
Prawa te przysługuj' człowiekowi od momentu urodzenia i z
tego jedynie powodu, iż jest ona człowiekiem. Dlatego też, podobnie jak
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja Europejska nie kreuje ani nie
nadaje wymienionych w niej praw, stwierdza natomiast ich istnienie. Następne
rozdziały zawieraj' przepisy, konstytuuj'ce mechanizm kontrolny Konwencji,
organizację i funkcjonowanie Trybunału oraz procedury postępowania w fazie
rozpatrywania skarg. Znajdziemy tu przepisy wskazuj'ce podmioty, uprawnione do
wniesienia skargi, zasadę wykorzystania krajowych »rodków odwoławczych, będ'c'
jednym z warunków dopuszczalno»ci skargi oraz inne warunki dopuszczalno»ci
skargi.
Podstawowy tekst Konwencji (kliknij aby pobrać dokument) uzupełniony jest przyjętymi
póˇniej protokołami dodatkowymi. Można je podzielić na trzy kategorie: czę»ć z
nich (1, 4, 6, 7, 12, 13) rozszerza katalog chronionych praw.
I tak Protokół 1 wprowadza dodatkowo:
-
prawo do
niezakłóconego korzystania ze swojego mienia (art.1),
-
prawo do nauki
oraz prawo rodziców do wychowania dzieci według własnych przekonań religijnych
i filozoficznych (art.2),
-
prawo do
wolnych wyborów, opartych na tajnym głosowaniu w warunkach, zapewniaj'cych
swobodę wyrażania opinii (art.3).
Protokół 4 gwarantuje, poza prawami, wymienionymi w Konwencji i
Protokole I, także:
-
zakaz
pozbawienia wolno»ci jedynie z powodu niemożno»ci wywi'zania się ze
zobowi'zania umownego (art.1),
-
prawo do
swobodnego poruszania się, wolno»ć wyboru miejsca zamieszkania na terytorium państwa
legalnego pobytu oraz prawo do swobodnego opuszczenia terytorium każdego kraju,
również własnego (art.2),
-
zakaz
indywidualnego i zbiorowego wydalania własnych obywateli, zakaz odmowy wstępu
na terytorium państwa obywatelstwa (art.3),
-
zakaz zbiorowego
wydalania cudzoziemców (art. 4).
Protokół 6 wprowadza w art. 1 zakaz orzekania i wykonywania kary
»mierci w czasie pokoju. Art. 2 protokołu przewiduje możliwo»ć orzekania i
wykonywania kary »mierci (wył'cznie zgodnie z postanowieniami ustawy) za czyny
popełnione w czasie wojny b'dˇ bezpo»redniego ni' zagrożenia. W protokole tym
zawarty jest także zakaz derogowania jego postanowień na podstawie art. 15 oraz
zakaz zgłaszania zastrzeżeń na podstawie art. 64 Konwencji.
Zgodnie z Protokołem 7 katalog praw chronionych
uległ dalszemu rozszerzeniu o kolejne prawa, mianowicie:
-
zakaz wydalania
z terytorium Państwa - Strony Konwencji cudzoziemców, przebywaj'cych na tym
terytorium legalnie; wyj'tkiem jest tu wydalenie w wyniku decyzji, wydanej
zgodnie z prawem i po przedstawieniu powodów, uzasadniaj'cych wydalenie, po
rozpatrzeniu sprawy i zapewnieniu cudzoziemcowi wła»ciwej reprezentacji przed
organem, rozpatruj'cym sprawę (art.1),
-
prawo do
kontroli instancyjnej wyroków skazuj'cych (art. 2),
-
prawo do
odszkodowania za niesłuszne skazanie (art.3),
-
reguła ne bis
in idem w prawach karnych (art.4),
-
równouprawnienie
małżonków (art. 5).
Protokół 12 zawiera generalny zakaz dyskryminacji a dopiero podpisany Protokół
13 zakaz stosowania kary »mierci we wszelkich okoliczno»ciach.
Odrębna grup' s' protokoły, zmieniaj'ce procedurę
postępowania przed Trybunałem, czyli zawieraj'ce postanowienia ustrojowo -
proceduralne.
Do tej kategorii zalicza się Protokół II, III, V, VIII,
IX, X, XI.
Materialne postanowienia Konwencji opisuj' jedynie
standard minimalny, co oznacza, że w żadnym przypadku nie mog' być powoływane
jako podstawa ograniczenia praw i wolno»ci, przysługuj'cych z mocy prawa
krajowego.
Skarga indywidualna
Prawo do składnia skargi indywidualnej jest fundamentem,
na którym opiera się cały europejski system ochrony praw człowieka. Zgodnie z
artykułem 34 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolno»ci
(prawo do jej składania ma: "każda osoba fizyczna, organizacja pozarz'dowa
lub grupa jednostek, która uważa, że stała się ofiar' naruszenia praw zawartych
w Konwencji lub jej Protokołach(...)".
Przesłanki materialne skargi indywidualnej
-
Interes
osobisty. Skarż'cy powinien wskazać, iż stał się (bezpo»rednio) ofiar'
naruszenia praw, gwarantowanych Konwencj' Europejsk' lub którym» z jej
protokołów dodatkowych. Skarga nie może być anonimowa. Mog' występować ze
skargami również osoby, które ucierpiały wskutek naruszenia praw innych osób
(ofiara po»rednia) - zwykle krewni poszkodowanych.
-
Zakaz
występowania ze skargami anonimowymi.
-
Interes prawny,
czyli uzasadnienie skargi. Skarga nie może dotyczyć czynno»ci podmiotów, nie
działaj'cych w imieniu państwa, nie mog' być również w niej powoływane dla uzasadnienia fakty nie sprawdzone b'dˇ nie wskazuj'ce na naruszenie Konwencji b'dˇ po prostu oczywi»cie nieprawdziwe.
-
Zasada
subsydiarno»ci, która oznacza obowi'zek wykorzystania »rodków odwoławczych,
dostępnych i skutecznych w prawie wewnętrznym. Orzecznictwo organów
strasburskich nie daje, co prawda, definicji "»rodków ochrony, przewidzianych
prawem państwowym", jednak powinno to być ustalone na podstawie prawa
wewnętrznego konkretnego państwa. Warunek wykorzystania »rodków krajowych nie
jest spełniony, je»li w postępowaniu przed organami wewnętrznymi powód nie
powołuje się na przedmiot ochrony, jakim jest prawo, chronione Konwencj' (nie
zmienia sytuacji fakt, iż organ państwa jest zobligowany do tego z urzędu).
Skarż'cy natomiast nie jest zobligowany do wykorzystania "wszystkich" »rodków
odwoławczych, maj'c do ich dyspozycji wiele - wystarcza wykorzystanie tego,
który daje największe gwarancje efektywno»ci.
-
Zakaz
kumulacji. Nie s' rozpatrywane skargi co do istoty identyczne ze spraw' już
rozstrzygnięt' na gruncie europejskiego systemu ochrony lub ze spraw', poddan'
innej procedurze międzynarodowej, o ile nie zawieraj' nowych, istotnych
informacji. Dotyczy to spraw, inicjowanych przez ten sam podmiot. Nie jest
wykluczone składanie identycznych skarg przez różne podmioty, przy czym zwykle
takie skargi s' rozpatrywane ł'cznie.
-
Zakaz
nadużywania prawa do skargi. Nadużycie prawa do skargi oznacza: wyst'pienie ze
skarg' w celu uniknięcia odpowiedzialno»ci karnej, pieniactwo, przedstawianie
fałszywych informacji, nie przedstawianie informacji na wezwanie Komisji,
ujawnienie szczegółów postępowania niejawnego, wykorzystywanie prawa do skargi
z pobudek czysto politycznych, nawet przedwczesne poinformowanie opinii
publicznej o fakcie złożenia skargi.
-
Zakaz
występowania ze skargami, niezgodnymi z Europejsk' Konwencj' Praw Człowieka.
Niezgodno»ć ta może przybierać różne formy. Tak' skarg' jest skarga, która
dotyczy naruszenia praw, które nie s' gwarantowane Konwencj' Europejsk' lub jej
protokołami dodatkowymi; skarga wniesiona przeciwko państwu, które nie złożyło
deklaracji o uznaniu prawa do skargi indywidualnej; je»li podniesione
naruszenie miało miejsce przed ratyfikowaniem Konwencji przez państwo pozwane;
je»li naruszenie nast'piło poza terytorium, objętym władztwem państwa pozwanego
albo na terytorium, za które państwo pozwane co prawda jest odpowiedzialne,
jednak nie złożyło deklaracji w trybie art. 63 ust. 1 Konwencji; je»li sprawa
jest zwi'zana z naruszeniem praw, gwarantowanych Konwencj' przez jednostki, za
których działanie państwo nie odpowiada.
-
Ratio
temporis czy też
zakaz retroaktywno»ci skargi. Przedmiotem skargi nie mog' być naruszenia praw,
dokonane w okresie przed wej»ciem w życie Konwencji Europejskiej w danym kraju.
Termin wniesienia skargi
Skarga indywidualna powinna być wniesiona w terminie
sze»ciu miesięcy od wydania ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy przez organ
państwa. Termin "ostateczne" odnosi się do tego rozstrzygnięcia, które zostało
wydane w wyniku korzystania przez powoda z ostatniego na gruncie prawa
wewnętrznego z dostępnych i skutecznych »rodków ochrony. Termin biegnie od daty
poinformowania o rozstrzygnięciu skarż'cego. Je»li prawo krajowe w danym
przypadku nie daje jednostce do dyspozycji żadnych »rodków ochrony prawnej, termin sze»ciomiesięczny biegnie od daty przeprowadzenia działań lub podjęcia decyzji, naruszaj'cych prawa, chronione Konwencj' Europejsk'. Za datę wpłynięcia skargi
uważa się dzień, w którym skarż'cy wyst'pił z pismem, z którego wynikał zamiar
złożenia skargi. W szczególnych okoliczno»ciach za usprawiedliwione uznaje się
wyst'pienie ze skarg' po upływie terminu. Ponadto akceptowane bywaj' skargi,
odnosz'ce się do przypadków ci'gle jeszcze trwaj'cych naruszeń (lub ich
skutków).
Najczę»ciej zadawane pytania
1. Kto może wnie»ć skargę do Trybunału?
Podmiotem uprawnionym do wniesienia skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka zgodnie z zapisem art. 34 Konwencji jest "... każda osoba, organizacja
pozarz'dowa lub grupa jednostek, która uważa, że stała się ofiar' naruszenia
przez państwo praw zawartych w Konwencji lub jej Protokołach".
2. Co
może być przedmiotem skargi?
Przedmiotem skargi może być tylko naruszenie tego prawa, którego ochronę gwarantuje Konwencja. Jeżeli skarga nie daje się pogodzić z
postanowieniami Konwencji lub jej Protokołów, Trybunał uzna j' za
niedopuszczaln'.
3. Przeciwko komu mogę wnie»ć skargę
Przedmiotem skargi może być jedynie działanie państwa lub
akt władzy publicznej. Skarżymy pańtwo. Trybunał nie zajmie się skargami
wnoszonymi przeciwko osobom fizycznym lub organizacjom prywatnym, chyba , że
wykonuj' one zdania z zakresu władzy publicznej. Należy również pamiętać o tym,
że w przypadku Polski Trybunał rozpatrzy tylko takie sprawy, które miały
miejsce po dniu 30 kwietnia 1993 r. Jest to dla Polaków data wyznaczaj'ca
pocz'tek objęcia jurysdykcj' Trybunału naszych praw i wolno»ci gwarantowanych
Konwencj'
4. Jaki jest termin złożenia skargi?
Skarż'cy może wnie»ć skargę do Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka w ci'gu sze»ciu miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji,
będ'cej podstaw' do wyst'pienia ze skarg'. Jeżeli skarga wpłynie do Strasburga
po upływie tego terminu, zostanie przez Trybunał odrzucona ze względów
formalnych.
5. Od czego zacz'ć, jeżeli chcę
wyst'pić ze skarg' do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka?
Jeżeli już wyczerpiemy wszystkie dostępne »rodki a decyzja s'du nadal nas nie
satysfakcjonuje i decydujemy się na złożenie skargi do Strasburga, to pierwsz'
rzecz' jak' powinni»my w tej sytuacji zrobić jest napisanie listu do Trybunału
w języku ojczystym, w którym przedstawimy powody zwrócenia się do strasburskiej
instancji. Przede wszystkim list ten powinien zawierać:
1. Krótkie przedstawienie sprawy
2. Okre»lenie, które z praw zostało naruszone
3. Informacje o wykorzystanych »rodkach
4. Zestawienie wydanych decyzji z krótk' informacj' o ich tre»ci, dacie wydania i organie, który je podj'ł. Należy doł'czyć do tych informacji kopie przedstawianych decyzji.
List ten należy wysłać na następuj'cy adres:
The Registrar
European Court of Human Rights
Council of Europe
F-67075 Strasbourg Cedex
Francja
6. Czy mogę pisać pisma do Trybunału w
języku ojczystym?
Językami oficjalnymi Trybunału s' francuski i angielski,
ale funkcjonuj' przy nim jednostki odpowiedzialne za tłumaczenia. St'd też zarówno list jak i skargę możemy napisać w języku polskim. Należy jednak pamiętać o tym, przedstawiciele państw maj' obowi'zek posługiwać się jednym z oficjalnych języków Trybunału. Dla skarż'cego wi'że się to z tym, że replikę odpowiedzi państwa na skargę otrzyma w języku angielskim lub francuskim. Trybunał nie dokonuje tłumaczeń.
7. Jak' czynno»ć uznaje się za datę
wniesienia skargi?
Data wysłania skargi uznawana jest za datę wniesienia
skargi.
8. Co dzieje się po wysłaniu listu do Trybunału?
Po wysłaniu listu skarż'cy musi być przygotowany na dwie możliwo»ci:
zostanie poproszony o uzupełnienie
dokumentacji,
otrzyma formularz skargi, który jest formaln' podstaw' jej zbadania.
W pierwszy przypadku należy po prostu dokonać wszelkich
uzupełnień w podanym przez Trybunał czasie. W tym miejscu bardzo ważne jest
sumienne przestrzeganie wyznaczonych terminów. Natomiast w drugim przypadku
należy bardzo dokładnie wypełnić przesłany formularz.
9. Jakie informacje muszę podać w
formularzu skargi?
Formularz składa się z 8 czę»ci.
1. Strony
Ta czę»ć to nic innego jak podanie danych wymaganych od
nas zazwyczaj przy wypełnianiu urzędowych druków: imię, nazwisko, płeć, adres
itp. Również zostaniemy w tej czę»ci poproszeni o podanie danych reprezentanta,
jeżeli się na niego zdecydujemy.
2. O»wiadczenie dotycz'ce stanu faktycznego
Przedstawiamy tu w sposób zwięzły i jasny fakty stanowi'ce meritum sprawy. Bardzo ważna jest chronologia przedstawianych zdarzeń. Musimy jak najdokładniej odtworzyć kolejno»ć i daty opisywanych zdarzeń.
3. O»wiadczenie o domniemanych naruszeniach Konwencji
W tym punkcie swoje odbicie znajduje stwierdzenie, że
Trybunał rozpatruje tylko takie skargi , które dotycz' egzekwowania praw
zawartych w Konwencji. Należy tu dokładnie wyja»nić, które z przepisów
Konwencji zostały naruszone i uzasadnić to odnosz'c się do wydarzeń opisanych w
punkcie 2.
4. O»wiadczenie dotycz'ce art.35 §1 Konwencji
Rozdział ten zawiera w sobie 3 czę»ci, które maja pozwolić na weryfikację podjętych przez skarż'cego odwoławczych »rodków krajowych.
5. O»wiadczenie czego domaga się skarż'cy
W tym punkcie formularza należy przedstawić, co mamy
zamiar osi'gn'ć składaj'c skargę do Trybunału. Skarż'cy powinien okre»lić swoje
roszczenia w stosunku do pozwanego państwa i ogólnie nakre»lić warunki
zado»ćuczynienia.
6.O»wiadczenie dotycz'ce postępowania przed innymi organami międzynarodowymi
Trybunał to nie jedyny organ przed którym Polacy mog'
dochodzić swoich praw i wolno»ci. Przykładowo choćby na mocy Protokołu
Fakultatywnego do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych
uprawnieni s' także do wnoszenia skarg do Komitetu Praw Człowieka, adekwatnie w
sytuacji naruszenia przez państwo-stronę Protokołu praw gwarantowanych w/w
Paktem. St'd wła»nie skarż'cy powinien zaznaczyć czy jego skarga była już
przedmiotem badań, czy orzeczeń innych dostępnych dla niego instytucji. Ważne
jest, by podać wszelkie szczegóły dotycz'ce ewentualnych postępowań: nazwę
organu, daty oraz tre»ci podjętych decyzji. Należy też doł'czyć kopie
dokumentacji. Trybunał nie orzeka bowiem w sprawach, które s' lub były
rozpatrywane przez inny organ międzynarodowy.
7. Wykaz dokumentów
Jest to punkt niezwykle istotny. Skarga będzie
przedstawiać mał' warto»ć bez doł'czonej do niej dokumentacji, która jest
podstawowym dowodem w sprawie w postępowaniu przed Trybunałem. Należy więc
zał'czyć tu kopie wszystkich decyzji, na które powoływali»my się w poprzednich
rubrykach, jak i wszystkie te, które w naszej ocenie mog' być dowodem w
sprawie. Powinni»my ułożyć ich chronologiczny wykaz. Trzeba jednak pamiętać o
podstawowych zasadach, których należy przestrzegać kompletuj'c go:
- kopie wyroków i decyzji powinny zawierać uzasadnienia,
a nie tylko sama sentencję orzeczenia,
- doł'czamy wył'cznie dokumenty zwi'zane z przedstawianymi przez nas do rozpatrzenia zarzutami.
8. Deklaracja i podpis
Podpis musi złożyć skarż'cy. Może się jednak zd'żyć, że
skarga zostanie wniesiona przez jego przedstawiciela. W takim wypadku to on
będzie sygnatariuszem, ale do skargi musi zostać zał'czony odpowiedni dokument
pełnomocnictwa, podpisany przez skarż'cego.
Pobierz formularz skargi (po polsku)
Pobierz oficjaln' informację "Jak wypełnić formularz skargi" (po polsku)
Pobierz oficjalny dokument "Informacja dodatkowa dla osób składaj'cych skargę przeciwko Polsce" (po polsku)
Pobierz wyci'g z Regulaminu Trybunału (art. 47) (po polsku)
10. Czy mogę liczyć na jak'kolwiek
pomoc prawn' w postępowaniu przed Trybunałem?
Skarż'cy nie będ'cy w stanie opłacić prawnika, po uprzednim wykazaniu tego przed Trybunałem mog' ubiegać się o przyznanie pomocy prawnej dla prawidłowego prowadzenia sprawy. Wi'że się to oczywi»cie z dostarczeniem przez skarż'cego o»wiadczenia o:
- posiadanym maj'tku,
- dochodach,
- zobowi'zaniach finansowych
oraz potwierdzenia tych danych przez odpowiedni urz'd. W
przypadku Polski jest to Urz'd Skarbowy wła»ciwy dla stałego miejsca
zamieszkania. Cała ta procedura może mieć miejsce po otrzymaniu przez
skarż'cego repliki odpowiedzi państwa. Do tego momentu jest on skazany na
własn' inicjatywę w tym względzie.
11. Na co powinienem szczególnie
zwrócić uwagę pisz'c skargę do Trybunału?
Należy pamiętać o tym, ze w skardze nie można odwoływać
się do tre»ci wyroku wydanego na niekorzy»ć skarż'cego. Trybunał nie jest
bowiem jeszcze jednym s'dem w toku instancji, który ma kontrolować, czy wyrok
był sprawiedliwy. Należy to wył'cznie do s'dów krajowych. Zadanie Trybunału
ogranicza się w takich sprawach do oceny, czy wyrok został wydany w drodze rzetelnego
procesu s'dowego z zachowaniem wszystkich gwarancji zawartych w art. 6 Konwencji.
O tym warunku skarż'cy musz' szczególnie pamiętać. Skargi
ograniczaj'cej się do zarzutu, że wyrok był niesprawiedliwy nie należy więc w
ogóle wysyłać do Strasburga, ponieważ i tak zostanie odrzucona.
12. Czy muszę ujawniać swoj' tożsamo»ć
w postępowaniu publicznym przed Trybunałem?
Może zdarzyć się tak, że wnosz'c skargę do Trybunału z
jakich» względów nie będziemy chcieli publicznie ujawniać naszej tożsamo»ć.
Taka możliwo»ć jest dopuszczalna. Należy jednak poinformować o tym już w samej
skardze i przedstawić racjonalne argumenty motywuj'ce nasze odst'pienie od
zasady publicznego dostępu do informacji w postępowaniu przed Trybunałem.
13. Jakie s' etapy postępowania przed
Trybunałem?
Pierwszy etap postępowania polega na badaniu
dopuszczalno»ci skargi przez Komitet, który następnie, w drodze jednomy»lnego
głosowania, podejmuje jedn' z trzech decyzji. Może uznać skargę za dopuszczaln'
i przekazać j' do rozpoznania Izbie, stwierdzić jej niedopuszczalno»ć lub
skre»lić sprawę z wokandy. Decyzja o niedopuszczalno»ci skargi oznacza
ostateczne zakończenie postępowania w sprawie. Wykre»lenie z wokandy, również
kończ'ce postępowanie, następuje wtedy, gdy np. skarga zostaje przez skarż'cego
wycofana lub nast'piło polubowne załatwienie sprawy. Decyzja o dopuszczalno»ci
całkowitej lub czę»ciowej oznacza kontynuację postępowania. Drugi etap odbywa
się przed składem orzekaj'cym Izby. Bada ona ponownie dopuszczalno»ć skargi,
jednomy»lnie lub większo»ci' głosów podejmuje decyzję w przedmiocie
dopuszczalno»ci, a następnie rozpoznaje j' merytorycznie. Jeżeli sprawa jest
skomplikowana, to do momentu wydania wyroku Izba może przekazać j' do
rozpoznania Wielkiej Izbie, chyba że strony temu się sprzeciwi'. Merytoryczna
decyzja Izby ma charakter wyroku ostatecznego, jeżeli żadna ze stron nie
wniesie o dalsze postępowanie. W ci'gu trzech miesięcy od decyzji Izby strony
mog' wnie»ć o rozpoznanie sprawy przez Wielk' Izbę. Orzekanie na tym etapie ma
charakter postępowania drugiej instancji. Nie jest to jednak automatyczne, gdyż
o dopuszczeniu sprawy do tego postępowania decyduje Wielka Izba w składzie 5
sędziów. Merytoryczna decyzja Wielkiej Izby po ponownym rozpoznaniu sprawy jest
ostatecznym wyrokiem w danej sprawie .Na każdym z opisanych powyżej etapów
możliwe jest ponadto polubowne załatwienie sprawy między rz'dem a skarż'cym. W
takim przypadku Trybunał wydaje decyzję o skre»leniu sprawy z wokandy.
14. Na czym polega zasada publiczno»ci rozpraw przed Trybunałem?
Tocz'ce się przed Trybunałem rozprawy maj' charakter
publiczny. Ich jawno»ć może być wył'czona z powodu np. ochrony życia
prywatnego, ze względu na bezpieczeństwo państwowe czy porz'dek publiczny.
Obowi'zuj'ca w Trybunale zasada publiczno»ci rozpraw poci'ga za sob' skutki
tego rodzaju, że od momentu rejestracji skargi, wszystkie zwi'zane z ni'
dokumenty powinny być publicznie dostępne. Wyj'tek stanowi' tu jedynie
dokumenty zwi'zane z negocjacjami ugodowymi.
15. Czym kończy się postępowanie przed
Trybunałem?
Postępowanie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka
kończy się orzeczeniem wydanym przez Izbę rozpatruj'c' dan' sprawę. Orzeczenie
to jest odpowiedzi' na pytanie czy nast'piło naruszenie Konwencji i w jaki
sposób. Izba orzeka w nim także o zado»ćuczynieniu oraz o kosztach i wydatkach.
16. Jakie s' skutki prawne orzeczeń Trybunału?
Wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka s'
ostateczne, jednak nie uchylaj' automatycznie, naruszaj'cych Konwecję orzeczeń
s'dów krajowych. W przypadku stwierdzenia przez Trybunał naruszenia przez
państwo postanowień Konwencji, na państwach spoczywa obowi'zek dostosowania
sytuacji prawnej i faktycznej do jej wymogów. Może to być np. wznowienie
procesu, wydanie decyzji o wypłaceniu odszkodowania, zwolnienie z aresztu, a
nawet zmiana przepisów prawnych. Jeżeli żadne działanie tego rodzaju nie może
być zrealizowane Trybunał orzeka, gdy zachodzi taka potrzeba, słuszne
zado»ćuczynienie pokrzywdzonej stronie. Organem odpowiedzialnym za egzekucję
orzeczeń jest Komitet Ministrów Rady Europy.